Afgerond Project: Veiligheidsrisico’s Alternatief Aangedreven Voertuigen op Chemische Clusters – Fase 1

Omschrijving

Op industrieterreinen en chemische clusters zijn talrijke (petro)chemische bedrijven gevestigd. Op deze terreinen vindt veel transport (van gevaarlijke stoffen) plaats. De transportsector vergroent, hetgeen betekent dat meer en meer met alternatieve brandstoffen wordt gereden en gevaren. Site-beheerders, maar ook individuele bedrijven en hun veiligheidsadviseurs, willen beter inzicht in (eventuele) nieuwe veiligheidsrisico’s van trucks die door ‘duurzame’ brandstoffen worden aangedreven. Te denken valt dan onder meer aan LNG, CNG, waterstof, en batterij-elektrisch. De huidige Brzo wet- en regelgeving zegt echter niets over de (toegestane) aandrijvingsvorm van trucks op dergelijke industrieterreinen. Voor de uitvoering zijn 3 fases voorzien. In fase 1 wordt een verkenning uitgevoerd van bestaande regelingen en procedures zoals die mogelijk nu al door BRZO-/BEVI-bedrijven en chemische clusters worden gebruikt.

Code: RCA 2021-28-1

Status: Afgerond

Update: 9 mei 2022

terug naar Projecten

Doel

Het doel van het onderzoek is inzicht te verkrijgen in de (additionele) veiligheidsrisico’s op (petro)chemische sites van ‘alternatief’ aangedreven voertuigen en te adviseren om te komen tot proportionele veiligheidsmaatregelen ten aanzien van wegtransport van goederen (tanks en stukgoed) over bedrijfsterreinen. Onder alternatief aangedreven voertuigen worden verstaan voertuigen die worden aangedreven door elektriciteit (batterijen), vloeibaar aardgas (LNG), gecomprimeerd aardgas (CNG), of waterstof (H2). Het betreft hierbij scenario’s voor vrachtauto’s.

Verwacht resultaat

Deelnemers verkrijgen uit fase 1 inzicht in wat er in de literatuur bekend is over regelingen, beleid en ervaringen ten aanzien van de veiligheidsrisico’s van voertuigen op industriële sites die gebruik maken van LNG, CNG, of H2 als brandstof, of die batterij-elektrisch zijn aangedreven. De studie omvat:

  • Verkenning van de literatuur en de mogelijk bestaande (beleids)kaders (Nederland, Duitsland, België,..) ten aanzien van dit vraagstuk.
  • Verkenning van wet- en regelgeving alsook mogelijke richtlijnen die bijv. al op tankstations hiertoe bestaan.
  • Verkenning van mogelijk aanwezige bedrijfsrichtlijnen in deze en site richtlijnen (chemie clusters, havenbedrijven).
  • Verkenning van en, waar nuttig, aansluiting bij relevante platforms zoals ROVERR, (Rotterdam-Rijnmond), Werkgroep incident management Gevaarlijke stoffen, Stuurgroep Veilige energietransitie Brandweer Nederland en LEC BrandweerBRZO.
Datum Initiatie september 2021
Risico thema Risk | Control | Assurance / Veiligheidsrisico’s Risico’s Energie Transitie
Gebruikersgroep -----

Uitkomst

Deze studie is uitgevoerd door het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Safety Delta Nederland, VNCI, VNPI, VOTOB en Chemelot bedrijven. Daarnaast heeft het Landelijk Expertise Centrum Brandweer kennis gedeeld. Op industrieterreinen en chemische clusters zijn talrijke (petrochemische) bedrijven gevestigd. Op deze terreinen vindt veel transport (van gevaarlijke stoffen) plaats. Nu de transportsector vergroent betekent dit dat meer en meer met alternatieve brandstoffen wordt gereden. Het aantal alternatief aangedreven vrachtwagens met een massa van meer dan 3,5 ton is vooralsnog bescheiden: in 2021 in Nederland bijna 1900 (0.83% totaal) en ruim 31000 in Europa (0.34% totaal). In 2021 werden in Nederland drie incidenten met alternatief aangedreven trucks geregistreerd. Uit een literatuurverkenning op basis van openbare bronnen via het internet bleek dat in Nederland in het kader van het Brzo geen regelgeving bestaat ten aanzien van het gebruik van alternatief aangedreven voertuigen. Ook in breder verband (EU, USA) leverde deze verkenning geen resultaten op ten aanzien van regelgeving voor het gebruik van alternatief aangedreven voertuigen (waaronder trucks) op specifieke (chemische) locaties. Wel bestaan er nationale en internationale eisen waaraan alternatief aangedreven voertuigen moeten voldoen (voertuigeisen), zijn er regels voor tankstations met alternatieve brandstoffen en bestaan er leidraden voor incidentbestrijding. Ook is in ruime mate wetenschappelijke literatuur aanwezig over gevaren en risico’s van alternatieve brandstoffen en alternatief aangedreven voertuigen. Deze gegevens worden dan ook vaak gebruikt bij vergunning verstrekking, voor het vaststellen van maatregelen of voor de berekening van veiligheidsafstanden. In Europa worden initiatieven ontplooid die ingaan op de veiligheid van het gebruik van alternatief aangedreven voertuigen op locaties waar gevaarlijke stoffen aanwezig zijn. Daarnaast zijn er enkele bedrijfsspecifieke analyses en procedures ten aanzien van het gebruik van alternatief aangedreven voertuigen op sites.

Een vervolgstudie is in gang gezet: Veiligheidsrisico’s Alternatief Aangedreven Voertuigen op Chemische Clusters – fase 2 - Scenario's. Hieron zullen incidentscenario’s worden ontwikkeld. Deze zullen helpen inzicht te krijgen in de omvang van eventuele nieuwe risico’s op de site en directe omgeving.