Afgerond project: Veiligheidsrisico’s Alternatief Aangedreven Voertuigen op Chemische Clusters – Fase 2: Scenario’s

Omschrijving

Op industrieterreinen en chemische clusters zijn talrijke (petro)chemische bedrijven gevestigd. Op deze terreinen vindt veel transport (van gevaarlijke stoffen) plaats. De transportsector vergroent, hetgeen betekent dat meer en meer met alternatieve brandstoffen wordt gereden en gevaren.

Site-beheerders, maar ook individuele bedrijven en hun veiligheidsadviseurs, willen beter inzicht in (eventuele) nieuwe veiligheidsrisico’s van trucks die door ‘duurzame’ brandstoffen worden aangedreven. Te denken valt dan onder meer aan LNG, CNG, waterstof, en batterij-elektrisch. De huidige Brzo wet- en regelgeving zegt echter niets over de (toegestane) aandrijvingsvorm van trucks op dergelijke industrieterreinen.

Voor de uitvoering zijn 3 fases voorzien. Fase 1 is afgerond. In fase 2 worden incidentscenario’s ontwikkeld en mogelijke beheersmaatregelen bepaald.

Code: RCA 2022-28-2

Status: Afgerond

Update: 7 juni 2023

Doel

Het doel van het onderzoek is inzicht te verkrijgen in de (additionele) veiligheidsrisico’s op (petro)chemische sites van ‘alternatief’ aangedreven voertuigen en te adviseren om te komen tot proportionele veiligheidsmaatregelen ten aanzien van wegtransport van goederen (tanks en stukgoed) over bedrijfsterreinen. Onder alternatief aangedreven voertuigen worden verstaan voertuigen die worden aangedreven door elektriciteit (batterijen), vloeibaar aardgas (LNG), gecomprimeerd aardgas (CNG), of waterstof (H2). Het betreft hierbij scenario’s voor vrachtauto’s.

Verwacht resultaat

Deelnemers verkrijgen uit fase 2 inzicht in de omvang van de veiligheidsrisico’s van alternatief aangedreven voertuigen op industriële sites die gebruik maken van LNG, CNG, of H2 als brandstof, of die batterij-elektrisch zijn aangedreven. Hiervoor worden specifieke incidentscenario’s ontwikkeld die gericht zijn op de brandstoftanks en -installaties of accu’s van de trucks.

De studie omvat:

  • in kaart brengen van andersoortige activiteiten (bijvoorbeeld laden, opslag, transport) als gevolg van de verduurzaming van het transport op (petro)chemische bedrijfsterreinen.

  • het ontwikkelen van incidentscenario’s met de bijbehorende fysische mechanismen voor deze andersoortige activiteiten, en het bepalen in hoeverre deze afwijken van de ‘huidige of bestaande’ scenario’s in termen van oorzaak, gevolg en waarschijnlijkheid.

  • het bepalen van mogelijke maatregelen om deze risico’s te beheersen.

  • het vastleggen van de studieresultaten in een handreiking.

Datum Initiatie 16 maart 2022
Risico thema Risk | Control | Assurance / Veiligheidsrisico’s Energie Transitie
Gebruikersgroep -----